Атопичен дерматит. Лечение на атопичен дерматит.

Лечение на атопичен дерматит.
Атопичен дерматит.
Лечение на атопичен дерматит.
Лечение на атопичен дерматит

Атопията е наследствено предразположение за образуване на повишено количесто IgE антитела в отговор дори на ниски нива на алерген. Заболяванията, които се характеризират с тази особеност, са астма, алергична хрема, алергичен конюнктивит и атопичен дерматит.

Атопичният дерматит може да се срещне още и под наименованието атопична екзема, невродермит, ендогенна екзема или само екзема. И наред с многобройните синоними на заболяването, могат да се открият и многобройни подходи за лечение на атопичен дерматит.

Какво представлява заболяването атопичен дерматит?

Нека накратко се запознаем със симптомите на екземата при възрастни. Заболяването при децата протича по специфичен начин и ще бъде обект на следваща тема в блога.

В зряла възраст се наблюдават зачервени плаки, на места с разранявания и корички. Характерният обрив често е симетричен, но може да сменя локализацията си често. Класическо му разположение обхваща гърба на ръцете, свивките на лакти и колене, клепачите, кожата около устните, горната част на гърба и гърдите. Заедно с това кожата на цялото тяло е суха и сърбяща до степен на безсъние, трудно концентриране и емоционален дискомфорт.

Лечение на атопичен дерматит

Терапевтичният подход към заболяването зависи от възрастта и тежестта на клиничната картина. Локалното лечение на атопичен дермтит се базира на принципа за възстановяване на увредената бариерна функция на кожата. Здравата кожна бариера възпрепятства загубата на вода от една страна и инвазията на алергени от друга. Особено важен е изборът на измивен гел и емолиент след банята. Измивните продукти „синдет“ са предпочитани пред обикновените сапуни и измивни гелове, защото щадят липидите по повърхността на кожата. Удачни за използване след тях са емолиенти и кремове, съдържащи урея 5-10%. При обострен стадии на заболяването се използват активни средства на базата на кортикостероидите и калциневринови инхибитори, предписвани по индивидуална схема.

Системното лечение включва прилагане на физикални методи, лекарствени средства и хранителни добавки. Сред физикалните методи с добър успех се използват фототерапията (УВ-лечение с терапевтично фикисрана дължина на вълната) и високопланинското климатолечение. Механизмът на последното е свързан с продължителен престой над 1500 м надморска височина, където конццентрацията на алергени е много ниска.

Системните медикаменти, които се предписват при по-тежки случаи, са от групата на кортикостероидите отново, антихистамини, понякога системни антибиотици.

Диетата като лечение на атопичен дерматит. Хранителен режим и добавки.

Някои пациенти след самонаблюдение изключват определени храни от групата на цитрусите, ядките, морските дарове. В никакъв случай обаче драстичните и крайно ограничаващи диети не се препоръчват. Хранителните добавки, които се използват с успех са ненаситените мастни киселини, пробиотици. Важността на последните набира все по-голяма популярност сред научните среди, базирайки се на тезата, че чревната имунна система играе огромна роля върху здравето на кожата.

Запишете час за преглед

Научните интереси на д-р Мария Ръткова са насочени в областта на клиничната дерматология и по-специфично лечение на социално значими заболявания като атопична екзема и акне.  През последните години задълбочава проучванията си върху алергени от козметиката и храната, които влияят върху здравето на кожата, а и организма като цяло.