Акне

акне

Акне – това е едно от най-често срещаните кожни заболявания. Тази страница съдържа точна и ясна информация, свързана с причините за възникването на тази дерматоза, клиничните варианти, лечението в острата фаза и на последиците от акнето, както и насоки за правилна грижа за кожата.

Причини за възникване

Акнето е заболяване на космено-мастните фоликули и една от най-често срещаните дерматози. Възникването и развитието му се дължат на няколко фактора, сред които генетична предиспозиция, повишена себумна секреция, свръхколонизация на кожата с P. acnes, нарушена фоликуларна кератинизация и др.

Акне при тийнейджъри

Акнеичната кожа се характеризира с по-големи и по-продуктивни мастни жлези. Отделянето на себум е високо при новородените, след което постепенно спада до достигане на нов пик в началото на пубертета. След приключване на този възрастов период следва едно сравнително константно ниво на себумна продукция без очаквани пикове. Това обяснява в известна степен и честотата на заболяването в тийнейджърския период.

Акне при възрастни

Акнето в зряла възраст (acne tarda) се дели на персистиращо (започнало по време на пубертета и непреминало) или на такова с късно начало, което започва след 25-тата годишнина. Сред най-често дискутираните причини за появата им се съобщават ендокринни и метаболитни отклонения, начина на хранене (т.нар. западна диета) и хроничния стрес. Обикновено се среща при женския пол.

Акне по тялото

По правило ангажиране на тялото се наблюдава при активни спортисти и при по-тежките форми на заболяването. Засягат се деколтето и горната половина на гърба. В тези участъци също има космено-мастни фоликули, които могат да се запушат от мастен секрет и да се възпалят. Мастните жлези са с по-големи размери и произвеждат повече себум, в сравнение с тези по кожата на лицето.

Белези и тяхното заличаване

Белезите и хиперпигментациите са тежки козметични последици, резултат от неправилно или закъсняло лечение на акне. Най-ефективното средство в борбата с тези усложнения остава ранната им профилактика. Въпреки това съществуват редица надеждни методи за корекция на белези и премахване на хиперпигментации.

Лечение

Лечението на акнето има за цел да намали тежестта и продължителността на заболяването, да редуцира рискът от образуване на белези и да подобри психоемоционалното състояние на пациентите. Включва процедури за почистване на лицето и грижа за кожата, локална и системна терапия, както и терапия, насочена към корекция на последиците от заболяването, като белези и хиперпигментации.

%d bloggers like this: